Sunnere peanøtt- og sjokoladekjeks

2014-09-18 20.34.23

Rekk opp hånden alle som liker peanøttbakst! *rekker hånden høøøyt i været* Jeg elsker peanøttsmør i bakst, men det er vel ikke til å stikke under en stol at det ikke akkurat er det sunneste man finner i skuffen. Nå har jeg tidligere gått ut og sagt at jeg alltid baker med »skikkelige» produkter, som meierismør og hvitt sukker. »Skal man først bake, så baker man skikkelig» har jeg sagt. Vel, de ordene må jeg spise nå. Jeg har snudd litt på den tankegangen, og prøver å bli litt sunnere i det jeg baker – så lenge det smaker like godt! Sistnevnte er veldig viktig for meg. Jeg spiser ikke noe kun fordi det er sunt, det skal smake godt også! Det samme gjelder for sukkerfri og sunnere bakst. Jeg prøver å kutte kalorier, men ikke smak. Derfor blir det gjerne litt prøving og feiling på kjøkkenet for tiden. De sukkerfrie cowboykjeksene ble ikke helt suksess for eksempel. Lettmargarin er ikke godt å bake med fant jeg ut, siden smaken gjennomsyrer hele kjeksen. Det beste jeg har prøvd til nå er det nye smøret til Brelett med 80% meierismør og 20% rapsolje – det trumfer til og med gode, gamle meierismør på smak! Derfor ble jeg så glad når oppskriften jeg skal dele med dere i dag ble veldig godt mottatt. Jeg har hatt dem med på slektstreff, på jobb, og for ikke å snakke om mine to prøvekaniner hjemme som er noen små eksperter på alt sjokolade – alle likte dem veldig godt.

Disse kjeksene er sukkerfri, bortsett fra sjokoladen man bruker (om man ikke bruker sukkerfri sjokolade) og sukre man får fra kornproduktene. Jeg har med vilje brukt helt vanlig melkesjokolade, da mine tidligere nevnte cowboykjeks med mørk kokesjokolade bare smakte bittert.

Jeg har linket til de »rare» produktene jeg bruker. Stevia er noe som er nytt for meg, jeg har bare fått prøvd det ut noen få ganger. Men jeg kan med glede fortelle at man ikke kjenner den berømte »kalde» smaken fra stevia slik man får fra sukrin og gjengen – så lenge man er påpasselig med doseringen! 1 ss sukker = 0,25 ss stevia, så altså 12 ss hvitt sukker til denne oppskriften.

Sukrin gold har helt erstattet brunt sukker hjemme hos oss. Det smaker nesten likt vanlig brunt sukker, og brukes både i matlaging og i bakst, forhold 1/1.

PB2 er peanøttpulver og blandet med vann får det samme konsistens som peanøttsmør (uten klumper). Det har 85% mindre kalorier enn vanlig peanøttsmør, og kan brukes til både middagslaging og i bakst.

 

Ingredienser: til ca. 20 kjeks

2,5 dl hvetemel

2,5 dl havregryn (kan erstattes med hvetemel – jeg synes de ble bedre med tyggemotstanden havregrynene gir)

1 ts natron

1 ts salt

224 g mykt smør

3 ss stevia-pulver

12 ss sukrin gold

2 egg

en »klunk» vaniljeekstrakt

4 ss PB2 med sjokoladesmak

ca 1,5 stor plate med Nidars Polly-sjokolade (denne var virkelig prikken over i’en, men hvilken som helst sjokolade kan brukes), finhakket

2014-09-18 20.13.24

Slik gjør du:

Bland mel, havregryn, natron og salt i en bolle.

I en annen bolle, bland smør og sukker kremete. Ha i egg og vanilje og bland godt. Tilsett melblandingen og ha i peanøttpulver. Deigen skal være fast, men ikke hard. Vend til slutt inn sjokoladen.

2014-09-18 20.18.28

Ha spiseskjestore klatter på et bakepapirkledd brett, husk å ha litt avstand mellom kjeksene da de flyter ut under steking.

Steikes på 190 grader i ca 10-12 minutt. Avkjøles på rist.

2014-09-18 20.35.43

2 thoughts on “Sunnere peanøtt- og sjokoladekjeks

  1. Ååh, de så farlig gode ut! Jeg må prøve disse en dag 😉 Liker at du skrev opp hvor mye man bruker av vanlig sukker også, så man slipper å Google seg frem til hvor mye det tilsvarer 🙂

Legg igjen en kommentar

